Szkolenia paralotniowe

Szkolenia paralotniowe do uprawnień pilota paralotni mają na celu nauczenie Cię podstawowej wiedzy i praktyki latania, która zapewni Ci samodzielność w podejmowaniu właściwych decyzji na ziemi i w powietrzu. TAK, TAK – decyzje na ziemi są często ważniejsze ponieważ główną Twoją decyzją w przyszłości jest to czy w ogóle lecieć czy zaniechać lotu, a ta powinna się opierać na ocenia warunków głównie pogodowych i terenowych. Dopiero po tym przechodzimy do tego jak przeprowadzisz lot by zawsze zakończył się bezpiecznym lądowaniem. Najwięcej wypadków paralotniowych spowodowanych jest już na ziemi i polega na tym że pilot rozpoczął lot w zbyt trudnych warunkach pogodowych.STELMACH Licencjonowana Szkoła Paralotniowa - szkolenia paralotniowe I i II Etap - wyjazdy 8 dniowe Słowacja, Rumunia, Chorwacja

Szkolenia w zależności od przyjętych w danym kraju programów mogą być przeprowadzane różnie – zależy to jedynie czy system szkoleń jest bardziej zamknięty, czy otwarty na elastyczne podejście do realizacji nauki.

W Polsce przyjęto dosyć sztywny system narzucający wykonanie dwóch Etapów Szkolenia.

  • Etap I loty niskie zakłada (oprócz 5 h. teorii), że każdy musi wykonać minimum 20 lotów niskich by przejść do lotów wysokich. Oczywiście uwzględnia też jakość ich wykonywania i uczestnik nie musi otrzymać zaświadczenia o jego ukończeniu jeśli instruktor stwierdzi, że jakość ich wykonywania jest niewystarczająca. Szkolenie trwa zazwyczaj 5 dni – sprawdź nasze szkolenia weekendowe, 5-dniowe i 8-dniowe,
  • Etap II zazwyczaj prowadzony jako oddzielne szkolenie zakłada wykonie minimum 10 lotów  i najprostsze manewry jak ósemki, kółka, uszy i planowanie lądowania. Ponownie ok 5 h. teorii. Jeśli wylatasz w sumie nalot 3 godzin – możesz zapisywać się na egzamin  w praktyce oznacza to przynajmniej trzy wyjazdy/szkolenia w górach lub wykonanie minimum 50 lotów na holu oczywiście jeśli między lotami nie będzie dłuższej przerwy niż rok. Sprawdź nasze szkolenia paralotniowe 8-dniowe, szkolenia 7-dniowe.

STELMACH Licencjonowana Szkoła Paralotniowa - szkolenia paralotniowe I i II Etap - profesjonalna kadra instruktorskaNa Słowacji system szkolenia jest bardziej elastyczny i nastawiony na jakość nie ilość. Jest systemem bardziej naturalnym i korzystniejszym zarówno dla ucznia jak i prowadzącego i bardziej odpowiada górskim zmiennym warunkom. Instruktor wraz z uczniem widzą kiedy starty i lądowania są na tyle pewne, że można rozpocząć loty wysokie gdzie instruktor nie musi już asystować uczniowi przy lądowaniu. Dla jednych osób będzie to 10-ty lot, dla innych 15-sty, dla innych 35-ty a …. Zazwyczaj wszystkie osoby na szkoleniu mają wtedy szansę rozpoczęcia lotów wysokich w trakcie jednego wyjazdu co zmniejsza stres i ryzyko ich wykonywania. Łatwiej lot wysoki zrobić tego samego dnia co niski niż po krótszej bądź dłuższej przerwie na innym szkoleniu, w innym zupełnie miejscu, przy innych warunkach meteo … co dotyczy szkoleń dzielonych. Dodatkowo system słowacki zachęca do wprowadzenia w II etap szkolenia manewrów dodatkowych jak lot z użyciem Speed Systemu, bardzo duże uszy, celowe podwinięcie połowy skrzydła z reakcją czy loty w warunkach żaglowych i lekkiej termiki.
Wszystko to zapewnia, że uczeń może wykonać stosowny nalot wraz z lotem egzaminacyjnego włącznie w trakcie jednego szkolenia a zdobyte umiejętności daleko lepiej przygotowują go do samodzielności w powietrzu. Etap I z lotami niskimi możemy tu nazwać „L” początkowe, a Etap II i  loty wyższe „A” – zaawansowane.

Nasza Szkoła wypracowała 8-dniowy system szkolenia paralotniowego w oparciu głównie o wybrane rejony szkoleniowe w trzech krajach Słowacji, Chorwacji i Rumunii, który w większości sytuacji pozwala uczniowi na wykonie I-go i II-go etapu szkolenia włącznie z wykonaniem lotów egzaminacyjnych do uprawnień.
Dopiero po szkoleniu uczestnik decyduje się czy aplikuje o uprawnienia czy nie ale wszystko już ma zaliczone.
Oczywiście zakładamy, że nie na każdym wyjeździe jest wystarczająco dobra pogoda, a uczestnik wystarczająco zaangażowany i oczywista kwestią jest to że jeśli ktoś nie wykonał wszystkiego w trakcie pierwszego wyjazdu to z chęcią dokończy na drugim. U nasz nie ma też limitu jeśli chodzi o przerwy w lataniu. Szkolenie i tak zaczyna się od lotów niskich więc nie musisz jechać z powrotem na I Etap by móc kontynuować II-gi.

System Słowacki jest bardziej podobny do systemów Alpejskich gdzie nawet dopuszcza się w uzasadnionych sytuacjach ominięcie lotów niskich. Rekompensuje się je przez loty w tandemie co jest często praktykowane gdy w danym rejonie nie ma bezpiecznych niskich górek lub gdy Instruktor z uczniem chcą realizować szkolenie indywidualne i bardziej intensywne.